رشد خریداران کالاهای کامپیوتری از فروشگاه های مجازی


خریداران کالاهای کامپیوتر به دو دسته تقسیم شده‌اند که دسته اول به شیوه سنتی خرید یعنی مراجعه به بازار و فروشگاه یا نمایندگی‌های فروش پایبند هستند و خرید هر کالایی حتی یک ماوس را به صورت حضوری انجام می‌دهند و دسته دوم نیز به شیوه اینترنتی و خرید از فروشگاه‌های مجازی توجه نشان می‌دهند.به گفته آگاهان، اگر چه خرید از فروشگاه‌های مجازی در حال رشد است؛ اما با این حال خرید حضوری گزینه‌ای قابل اعتمادتر نزد خریداران ایرانی محسوبی می‌شود. محسن روحی، از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه می‌گوید: اگر چه فروشگاه‌های مجازی رشد زیادی در سال‌های اخیر داشته و توانسته‌اند توجه خریداران را جلب کنند، اما همچنان بازار پایگاهی قدرتمند برای خرید اجناس کامپیوتری است. چرا که خریدار احساس می‌کند باید کالایی که قصد خرید آن را دارد از نزدیک بررسی کنند و سپس برای خرید تصمیم بگیرد.
یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: حجم خرید حضوری همچنان بیش از خرید اینترنتی است و حتی برخی از خریداران برای انتخاب یک حافظه فلش مدت‌ها وقت می‌گذارند و بین فروشگاه‌های مختلف قیمت و ویژگی‌های فنی را بررسی و مقایسه می‌کنند و سپس برای خرید اقدام می‌کنند.

به گفته این فعال بازار، همین موضوع موجب شده است که بازار سر پا بایستد و به حیات خود ادامه دهد.اما خرید سنتی هم داستان خود را دارد.

به گفته کارشناسان در شرایط فعلی اکثر خریداران ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر را از نمایندگی‌های فروش و یا حتی شرکت‌های عرضه‌کننده خریداری کنند و تعداد کمی به خرید کالا از فروشگاه‌های شخصی می‌پردازند. این موضوع در مورد محصولات برندهای فاقد نمایندگی در ایران مانند اپل محسوس‌تر است.

آمار و ارقام چه می‌گوید

بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، بیش از 41 درصد از خریداران کالاهای کامپیوتری در ایران ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر خود را از نمایندگی‌های فروش مستقر در بازارهای کامپیوتر خریداری کنند و 23.3 درصد از خریداران نیز به فروشگاه‌های خرده‌فروش در بازارهای کامپیوتر اعتماد کرده و کالای ورد نظر را از این فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که در حدود 21.6 درصد از خریداران نیز خرید خود را از فروشگاه‌های مجازی انجام می‌دهند که البته این رقم رو به رشد است.

حدود 13.9 درصد از خریداران نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خرید کالای مورد نظر انتخاب می‌کنند.

اخبار مرتبط

در حال حاضر خبر مرتبط با خبر جاری وجود ندارد