انتشار کتاب مقدمه‌ای بر تجارت الکترونیک


به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی به نقل از ایبنا نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر تجارت الکترونیک» نوشته مشترک کارول تراور و کنت لادون، با ترجمه دکتر حمیدرضا ارباب در دو فصل از سوی نشر «نی» به بازار کتاب عرضه شده است.
نخستین فصل کتاب با عنوان «ظهور و تحول تجارت الکترونیک» به موضوعاتی مانند تجارت الکترونیک چیست؟ انواع تجارت الکترونیک، فناوری و چشم‌انداز تجارت الکترونیک، درک تجارت الکترونیک: سازمان‌دهی موضوعات و رشته‌های علمی دانشگاهی مرتبط با تجارت الکترونیک پرداخته است.

نویسندگان در این فصل در تعریف تجارت الکترونیک آورده‌اند: «تجارت الکترونیک، به معنای استفاده از اینترنت، استفاده از وب جهان‌گستر و نرم‌افزار های کاربردی تلفن همراه در معاملات تجاری است. هرچند واژه‌های اینترنت و وب را معمولا به جای هم و معادل یکدیگر استفاده می‌کنیم، اما در واقع آن‌ها دو چیز مختلف هستند. اینترنت یک شبکه گسترده جهانی از شبکه‌های کامپیوتری است و وب فقط یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های اینترنت است که دسترسی به میلیون‌ها صفحه را امکان‌پذیر می‌کند.»

مؤلفان در ادامه در مطلبی با عنوان «تفاوت بین تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک» نوشته‌اند که بین کارشناسان، مشاوران و اساتید دانشگاه درباره معنا و محدوده نفوذ تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک بحث و اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی از این افراد معتقدند که تجارت الکترونیک دربرگیرنده کل جهان الکترونیکی حاکم بر فعالیت‌های سازمانی پشتیبان معاملات بنگاه در بازار و شامل زیرساخت‌های کل سیستم‌های اطلاعاتی یک بنگاه است. از سوی دیگر مخالفان اظهار می‌کنند که کسب و کار الکترونیک دربرگیرنده کل فعالیت‌های جهان الکترونیکی داخل و خارجی شامل تجارت الکترونیک می‌شود.

«الگوها و مفاهیم کسب و کار در تجارت الکترونیک» عنوان دومین فصل کتاب است. هشت عنصر کلیدی الگوی کسب و کار، الگوهای اصلی تجارت B2B، بسترسازی تجارت الکترونیک، راهبرد کسب و کار و ائتلاف یا کنسرسیوم صنعت، برخی از مباحث دومین فصل کتاب است.

«تراور» و «لادون» در فصل دوم در تشریح الگوهای کسب و کار اشاره کرده‌اند که اگر بخواهید از یک الگوی کسب و کار موفق در هر حوزه‌ای، نه فقط در تجارت الکترونیک، استفاده کنید باید مطمئن شوید که الگوی شما به‌طور مؤثری دارای هشت عنصر و ویژگی فهرست شامل قضیه ارزش کالا، الگوی درآمد، فرصت‌های بازار، فضای رقابتی، مزیت رقابتی، راهبرد بازار، توسعه سازمانی و گروه مدیریت است.

مؤلفان در مطلبی با عنوان الگوهای اصلی تجارت B2B نیز آورده‌اند: «تجارت الکترونیکی B2B به‌طور اجتناب‌‌ناپذیری به یک نوع فناوری به نام تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) وابسته است. فناوری EDI برای برقراری ارتباطات یک به یک بین یک عرضه کننده (فروشنده) و یک خریدار واحد بسیار مفید است. این نوع فناوری در اصل برای شبکه های خصوصی و غیر عمومی طراحی شده بود، هرچند به سرعت وارد اینترنت شد. بسیاری از بنگاه‌ها، سیستم‌های EDI خود را راه‌اندازی، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند.»

در ادامه این فصل در پاسخ به این پرسش که «چگونه اینترنت و وب موجب تحول کسب و کار می‌شوند: راهبرد، ساختار و فرایند» آمده است: «به‌طور کلی اینترنت یک سیستم باز استاندارد در دسترس همه بازیگران تجاری است و همین واقیعت به‌طور ذاتی استفاده از آن را برای تمام رقبای جدید آماده ورود به بازار و عرضه محصولات جانشین با روش های حمل جدید به آسانی فراهم می‌کند. اینترنت موجب تشدید رقابت می‌شود، زیرا با وجود اینترنت، هم اکنون اطلاعات در اختیار همه قرار دارد.»

نخستین چاپ کتاب «مقدمه ای بر تجارت الکترونیک» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 118 صفحه، به بهای 9 هزار و 600 تومان از سوی نشر «نی» منتشر شده است.



اخبار مرتبط

در حال حاضر خبر مرتبط با خبر جاری وجود ندارد